ANALISIS FILEM DAN POSTER (JENGKA)
SINOPSIS FILEM JENGKA
Filem ini berkonsepkan ‘paranormal’ menceritakan
Nini yang saraf mengandung memintanya
suaminya, Basir menghantar dia pulang kekampungnya di Jengka, Pahang untuk
melahirkan anak. Basir hanya mengikutkan saja kehendak isterinya dengan alasan
dia pun sibuk dengan urusan kerja dan tidak boleh menemani Nini. Kepulangan
Nini dikampung diraikan keluarganya dengan mengadakan kenduri doa selamat
sempena menyambut kelahiran bayi yang dikandung Nini. Bagaimanapun, mak bidan
yang dijemput datang kemajlis itu menasihatkan Nini supaya tidak dibebankan
dengan tekanan perasaan ini kerana Nini akan diganggu dengan semangat yang
tidak baik. Malangnya pada majlis kenduri itu kecurangan Basir diketahui Nini
dan, Nini mengambil keputusan untuk lari daripada rumah dari situ bermulanya
satu kisam seram yang berlaku.
BAHASA
Filem
bertajuk Jengka merupakan terbitan oleh pengarah terkenal Aziz M. Osman serta
diarahkan oleh Nyon Othman dan Ramdan Che Hassan. Filem Jengka ini sebuah filem
seram yang mengisahkan tentang penunggu di sebuah kawasan kelapa sawit. Kisah
tersebut bermula ketika Nina dan Basir bersengketa pada malam majlis doa
selamat kerana Nina telah mendapat tahu bahawa Basir curang dengan perempuan
bernama Miera. Nina yang sedang mengandung tertekan dengan sikap Basir yang
tidak berubah dan berkali-kali menipu Nina. Nina lari ke dalam ladang kelapa
sawit. Setelah itu, penunggu ladang tersebut telah mengambil anak Nina lalu dibawa
lari. Nina dirasuk teruk. Akhirnya Basir mati dimakan penunggu kerana
percakapannya yang besar. Nina dan anaknya selamat.
Bahasa yang digunakan pada tajuk
besar poster iaitu ‘JENGKA’ sangat feminin dengan cerita yang digarapnya.
Jengka merupakan sebuah nama daerah di negeri Pahang. Kawasan Jengka tersebut
merupakan tempat penuh dengan ladang kelapa sawit. Ia lebih dikenali sebagai
FELDA Jengka. Tajuk filem tersebut sudah membuatkan penonton lebih faham akan
cerita yang ingin disampaikan dengan menggunakan nama tempat. Perkataan
‘penunggu’ juga diselitkan di atas tajuk Jengka tersebut. Berdasarkan
kepercayaan masyarakat Melayu setiap tempat seperti di kawasan hutan mempunyai
penunggu yang sentiasa mengawasi kawasan tertentu. Perkataan penunggu tersebut
sudah memberi titik permulaan tanggapan penonton kepada cerita tersebut biarpun
ia hanya tulisan kecil.
Bahasa dalam filem tersebut lebih
kepada Bahasa Melayu. Dialek Pahang kurang digunakan dalam filem tersebut.
Pendekatan bahasa Melayu mudah membuatkan penonton faham perkara yang ingin
disampaikan, namun bahasa kamera sangat mendominasi dalam filem tersebut. Hal
ini demikian kerana, pengarah mengambil pendekatan perkara yang sebenar berlaku
di dalam kejadian tersebut, ia seperti lakonan semula. Selain itu, bahasa dari
ayat suci al-Quran turut digunakan, bagi menggambarkan filem tersebut mempunyai
unsur-unsur budaya Melayu Islam yang mengamalkan perubatan rukyah tradisional
kampung.
Teks tersebut menggunakan font yang
mudah dibaca dan ringkas, perkataan JENGKA lebih mendominasi dari perkataan
yang lain. Hal ini demikian kerana, penonton terlebih dahulu melihat tajuk
filem berbanding teks lain. Poster tersebut tidak terlalu sarat dengan pelbagai
jenis font. Tulisan disusun seimbang dari segi simetri dengan setiap perkataan
seperti “JEN” dan “GKA” ditimbulkan. Pada bahagian bawah poster susunan
nama-nama penerbit, pelakon, pengarah, diletakkan mengikut turutan.
Angka yang diletakkan di dalam
poster menggunakan font berlainan dari teks di atas. Ia dilihat lebih
mendominasi berbanding teks lain walaupun berada di bahagian bawah. Reka letak
angka tersebut sangat sesuai dengan penggunaan font yang tidak seimbang iaitu
tinggi dan rendah tetapi saiznya tetap sama. Penonton lebih tertumpu pada tajuk
filem dan tarikh tayangan kerana kedua-duanya sangat mendominasi poster filem
tersebut.
1 WATAK
PERWATAKAN
Watak
merupakan pelaku yang mendukung dan menghidupkan sesebuah cerita. Watak boleh
sahaja terdiri daripada manusia atau bukan manusia seperti binatang atau benda.
Perwatakan
pula merujuk kepada gambaran dan sifat yang dimiliki oleh watak. Gambaran dan
sifat-sifat ini boleh dilihat daripada aksi atau dialog yang digarap oleh
pengarang. Watak dan perwatakan yang ada dalam filem Jengka ini ialah watak
Basir, Nini yang merupakan watak utama, manakala Mak Fida, Along, Aqish, Nyon
dan Ustaz Mizi merupakan watak sampingan.
Watak Basir merupakan seorang ahli
perniagaan yang mempunyai syarikat sendiri, seorang yang bergaya dan kaya.
Basir juga telah bersikap curang terhadap isterinya iaitu Nini dengan
mengadakan hubungan sulit dengan bekas kekasihnya Mira sehingga Mira mengandung
anak hasil kecurangan Basir. Basir juga merupakan seorang yang bongkak dan
takbur tatkala mencabar penunggu ladang tersebut dan menyebabkan Basir telah
mati dibaham oleh penunggu.
Watak Nini seorang wanita yang
mengandung, di mana Nini merupakan isteri kepada Basir, Nini juga merupakan
anak kedua dalam keluarganya. Nini juga seorang yang penyabar di mana Nini
telah bersabar dengan sikap suaminya yang telah curang di belakangnya tapi
masih lagi sedia memaafkan Basir. Nini juga seorang yang lemah semangat
sehingga dirinya mudah di rasuk oleh makhluk-makhluk halus yang mana telah
menyebabkan dia melarikan diri ke dalam ladang kelapa sawit dan juga turut
melahirkan anak di dalam ladang itu.
Watak Along pula berumur dalam lingkunan
lewat 40-an dan belum berkahwin. Along ini merupakan abang kepada Nini dan
Aqish. Dia bekerja sebagai petani sahaja yang mana kerjanya hanya di ladang
menguruskan kelapa sawit. Along juga merupakan ketua keluarga dalam keluarganya
di mana Along yang mewalikan pernikahan Nini dan Basir. Along juga merupakan
seorang yang sabar dan tidak mudah putus asa dimana ianya dapat dilihat ketika
Nini lari ke dalam ladang kelapa sawit, Along tetap berusaha mencari adiknya
walaupun dalam keadaan gelap. Along juga merupakan seorang yang penyayang
terhadap adik-adiknya, di mana dia begitu mengambil berat untuk mendengar
masalah ketika Nini sedang bersedih setelah mengetahui bahawa Basir telah
curang di belakangnya.
Watak Nyon pula merupakan kawan baik kepada
Alon yang juga berumur lewat 40-an dan merupakan anak tok penghulu kampung.
Nyon seorang yang berharta di mana dia bakal mewarisi tanah-tanah ladang milik
ayahnya nanti. Nyon juga pernah menyimpan perasaan terhadap Nini dan seorang
yang setia serta bertanggungajwab di mana dia telah menyatakan bahawa dia
sanggup menjadi pengganti jika Nini dan Basir berpisah.
Watak Aqish pula merupakan watak
sampingan. Aqish yang masih lagi bersekolah dan berumur belasan tahun merupakan
anak bongsu daripada tiga adik beradik. Watak Mak Fida merupakan emak kepada
Along, Nini, dan Aqish, merupakan seorang balu yang telah kematian suaminya.
Dia bersikap teliti dan ambil berat akan keadaan anaknya dimana Mak Fida ini telah
menyalahkan Basir yang merupakan punca kepada kejadian semua itu berlaku. Watak
Ustaz pula merupakan seorang alim ulama yang telah menyelamatkan bayi Nini
daripada diambil oleh penunggu jahat. Watak Mira merupakan bekas kekasih Basir
yang masih lagi menjalinkan hubungan sulit dengan Basir.
2. BUSANA
DAN MAKE-UP
Busana
dikenakan dalam filem tersebut lebih kepada pakaian tradisional orang-orang
kampung di negeri Pahang. Pakaian tersebut seperti kain batik, baju kurung,
tudung bawal, selendang, blaus, dan baju kelawar kebiasaan perempuan Melayu
yang menggayakan baju tersebut. Manakala busana yang dikenakan bagi lelaki pula
seperti songkok, kopiah, baju Melayu, jubah, t-shirt, topi, jeans, dan seluar
slack. Ia melambangkan tradisi masyarakat yang tinggal di kawasan pinggir
bandar. Namun di dalam poster tersebut tidak terdapat busana yang menunjukkan
wajah hantu, ia hanya menggunakan simbol-simbol seperti tengkorak manusia dan
pokok kelapa sawit. Kebanyakan busana diperlihatkan di dalam cerita.
Manakala dari segi make-up pula, kebanyakan
pelakon tidak menggunakan make-up yang terlalu tebal, ia lebih kepada ‘natural
beauty’ kecuali apabila ada bahagian ‘scene’ yang perlu kepada mekap yang
tajam. Sebagai contoh, ketika Nini di rasuk dan bahagian ‘scene’ yang
penampakan hantu di dalam ladang kelapa sawit. Make-up poster atau ‘shading’
yang digunakan pemilihan warnanya hitam lebih mendominasi berbanding warna
cerah. Hal ini demikian, ia menunjukkan kejadian yang berlaku semuanya pada
waktu malam. Warna coklat yang digunakan sangat suram dan menunjukkan bahawa
pencahayaan kurang dan hanya tertumpu pada bahagian tengkorak sahaja.
Poster
filem Jengka sangat berkesan dan berjaya. Ia membolehkan penonton membaca dan
memahami apa yang ingin disampaikan kepada mereka. Poster tersebut sangat ringkas
dan padat dengan maklumat yang ingin disampaikan. Bersesuaian dengan budaya Melayu
yang mempunyai unsur semula jadi iaitu pokok kelapa sawit dan tengkorak
manusia. Poster tersebut telah menunjukkan tempat dan masa yang berlaku.
Kebanyakan di Malaysia kejadian-kejadian aneh ini akan berlaku ketika menjelang
malam.
3. PERALATAN
Antara
peralatan yang digunakan dalam cerita ini adalah seperti lada hitam. Lada hitam
yang dipakai adalah simbol kepada ubat orang dirasuk. Hal ini mengikut sedikit
kepada kepercayaan para ustaz atau yang lebih memahami bahawa alatan dan benda
bukan hidup sebegini mampu menghalau hantu atau sebarang makhluk ghaib yang
telah memasuki badan secara rasukan supaya keluar dari badan manusia itu. Sama
ada ianya mujarab atau tidak, tidak boleh dijamin kerana ianya merupakan
ikhtiar dan cubaan sahaja bagi proses menghalau rasukan di dalam badan manusia.
Selain itu, terdapat peralatan atau
benda bukan hidup yang mendominasi cerita ini iaitu kamera. Kegunaan kamera
yang dipakai oleh sebahagian besar para pelakon dalam filem ini adalah untuk
bukti kepada segala detik hal yang berlaku sama ada ianya dalam dan luar rumah atau
pada adegan dalam ladang kelapa sawit tersebut. Sebagai contoh, peralatan
kamera ini pada akhir cerita telah membongkar detik ketika watak utama Basir
yang berlagak berani mencabar penunggu ladang terbabit untuk bersemuka
dengannya telah dibaham oleh penunggu tersebut.
Peralatan lain yang digunakan ialah
dalam majlis doa selamat pada malam hari di kampung halaman Nini. Pelbagai
peralatan kenduri seperti dulang, besin, pinggan mangkuk yang digunakan adalah
mesej kepada budaya masyarakat Melayu yang sentiasa bekerjasama dalam melakukan
aktiviti gotong-royong seperti itu. Hal ini dapat memperkukuh dan menampakkan
lagi suasana kekampungan itu sebagaimana yang berbeza dengan kehidupan di
bandar tidak kira kepada lelaki dan perempuan.
4. LATAR
BELAKANG TEMPAT
Latar
adalah tempat, suasana, ruang, dan waktu terjadinya cerita. Latar boleh
bersifat nyata, benar, fakta dan juga melalui imaginasi. Fungsi latar adalah
memperkuat dan memperteguh keyakinan pembaca terhadap sesuatu jalan cerita.
Terdapat lata masa, latar tempat, dan latar masyarakat.
Latar masa yang terdapat dalam filem
Jengka ini adalah pada sekitar tahun 2015. Terdapat juga beberapa latar masa
yang digunakan oleh pengarah iaitu seperti penggambaran waktu pagi, petang, dan
malam. Sebagai contoh, pada malam kenduri doa selamat, Nini telah terdengar
perbualan di antara Basir dengan kekasihnya melalui telefon bimbit. Bahagia yang
dijanjikan kini menjadi porak-peranda dan lebih mengharukan apabila Nini
meroyan kerana terlalu kecewa dengan sikap suaminya telah lari ke dalam ladang
kelapa sawit yang berpenunggu. Ketika pencarian dijalankan bagi mengesan Nini
dalam hutan yang gelap itu, mereka telah menjumpai daging uri yang telah
dimamah anjing dan menguatkan hati bahawa bayi yang telah lahir itu telah
dilarikan anjing.
Seterusnya, dalam filem Jengka ini
menerangkan latar tempat iaitu di kawasan luar bandar dan kawasan perkampungan
atau Felda. Sebagai contoh segalanya bermula apabila Nini yang sedang sarat
mengandung meminta suaminya, Basir menghantar dia pulang ke kampung halaman
yang terletak di Jengka, Pahang untuk bersalin.
5. SIMBOL
DALAM POSTER
Poster
yang ditonjolkan dari filem Aziz M. Osman ini adalah tampak ringkas sahaja. Hal
ini kerana, hanya sebatang pokok kelapa sawit dan pada batang pokok itu
diperlihatkan beberapa tengkorak manusia. Ianya merupakan simbol yang betul dan
tepat memandangkan tajuk poster dan filem itu adalah JENGKA yang umum sedia
mengetahui nama tempat itu adalah penuh dihiasi dengan ladang kelapa sawit.
Bagi tengkorak pula adalah simbol kepada
bahaman beberapa orang yang telah mati dan menjadi mangsa kepada penunggu di ladang
tersebut. Hal ini membuatkan penonton tertanya apa yang berlaku pada sebatang
pokok kelapa sawit tersebut dan merasa seram apabila menonton cerita ini di
mana keseluruhan bahagian seram dan penuh kejutan adalah di sebalik pokok-pokok
kelapa sawit itu.
Keadaan sebatang pokok yang ditonjolkan
dalam poster juga simbol kepada kepayahan dalam mencari orang yang hilang
apabila melalui ladang tersebut. Hal ini demikian kerana, pokok tersebut yang
tampak tua usianya serta berdaun lebat menyukarkan lagi proses pencarian Nini
dan bayinya pada malam itu. Dominasi ruangan gelap pada sudut lain poster
melambangkan kesinoniman cerita seram begini.
BANGUNAN
Filem
ini mengambil konsep found footage yang diselang seli dengan lakonan semula
seperti konsep Villa Nabila tetapi tidaklah mempunyai ciri-ciri docu dalam Villa Nabila. Pengarah baru
Ramdan dan Nyon sebagai protege Aziz M. Osman tidak lepas dari mengikut trend filem seram terkini yang melanda
Malaysia ketika ini. Dalam penghasilan filem Jengka ini unsur-unsur bangunan
yang ditonjolkan dalam filem ini tidaklah begitu banyak akan tetapi terdapat
beberapa bangunan yang telah dikenal pasti yang mana menunjukkan keadaan setiap
insiden berlaku.
Pada permulaan unsur bangunan yang
ditonjolkan adalah suasana di rumah banglo Basir dan Nini yang mana keadaan
dimana mereka membuat perancangan untuk pulang ke kampung bagi membolehkan Nini
melahirkan anak di kampung halaman bersama keluarganya. Selain itu, unsur
bangunan lain yang ditonjolkan dalam filem Jengka ini adalah rumah kampung
halaman Nini yang mana bermulanya segala insiden yang berlaku yang membuatkan
unsur keseraman ditonjolkan pada bahagian ketika Basir dan Nini bertengkar
selepas kenduri doa selamat pada malam itu. Segalanya terbongkar apabila Nini
mendengar perbualan antara Basir dan kekasih gelap yang membuatkan Nini
melarikan diri ke ladang kelapa sawit di belakang rumahnya dan bermula insiden
yang menyeramkan yang membuatkan Nini diganggu oleh penunggu yang dipercayai
penunggu ladang kelapa sawit tersebut.
Seterusnya, elemen bangunan atau tempat
yang paling terserlah dalam filem Jengka ini adalah kawasan ladang kelapa sawit
itu yang mana eksiden-eksiden yang di kawasan yang menimbulkan unsur-unsur
keseraman yang membuatkan penonton ternanti-nanti. Dikawasan ladang kelapa
sawit ini yang menghidupkan cerita serta ditambah dengan pula dengan selingan
rakaman sebenar yang menaikan lagi unur keseraman dalam filem ini. Kalau
diteliti dengan jelas unsur yang bangunan yang terdapat dalam filem Jengka ini
tidaklah begitu banyak dan ianya sangat ringkas akan tetapi acuan yang
tersendiri yang cuba ditonjolkan oleh pengarah muda ini. Tidak seperti filem
seram yang lain yang menfokuskan kepada unsur bangunan yang mempengaruhi unsur
sesuatu tempat untuk membolehkan unsur keseraman diserlahkan bagi Jengka ianya
sudah mencukupi untuk menjadikan filem ini menjadi filem seram.
6. UNSUR
KEKAGUMAN
Dalam
filem Jengka ini banyak perkara yang boleh dikaitkan dengan unsur kekaguman
antaranya handycan. Filem Jengka ini memang membuktikan kejadian yang betul
betul berlaku kerana penonton dapat melihatnya dari segi keadaan yang realiti.
Dengan adanya kamera handykan ini, ia lebih menarik daripada filem seram yang
biasa kerana ia dapat dilihat agak lebih menakutkan dan membuatkan penonton tertanya-tanya.
Oleh itu, filem Jengka ini membuatkan penonton boleh melihat kerana found footage yang sangat menarik dan
memberi penonton melihat dengan lebih baik. Apa yang menariknya, filem yang
mengambil konsep found footage dan
inspirasi yang kelihatan sama seperti kisah seram terkenal seperti Paranormal Acitivity ini boleh dikatakan
tidak menghampakan dan boleh diklasifikasikan sebagai satu percubaan yang baik.
Meskipun dilihat biasa-biasa sahaja, tetapi pujian harus diberikan kepada semua
tenaga produksi kerana mampu mengeluarkan idea yang cukup berbeza daripada
kisah seram yang klise.
Seterusnya, dalam filem ini unsur
kekaguman yang dapat dilihat melalui kawasan ladang kelapa sawit yang
dilakonkan. Filem ini memang sesuai dilakonkan kerana strategi kawasan yang
terbuka dan keadaan kawasan yang luas. Sebagai contoh, kejadian yang berlaku
itu dalah di kawasan ladang kelapa sawit yang mana kekaguman seram terserlah di
kawasan itu yang membuatkan penonton ternanti-nanti untuk menontonnya.
Selain itu, teknik imej janaan komputer
(CGI) yang ada dalam filem ini juga kelihatan sangat menjadi dan mampu
memberikan penonton yang menyaksikan tayang perdana filem tersebut baur-baru
ini tidak senang duduk. Ditambah dengan penggunaan rakaman secara found footage atau lebih tepat lagi
penggunaan kamera tangan dilihat berupaya membawa penonton melekat di kerusi
pawagam hingga penghujung cerita. Ia berjaya memberikan gambaran sebenar apa
yang terjadi dan diakui dengan bantuan kesan bunyi menguatkan lagi kisah seram
ini wajib ditonton
DOMINASI WATAK
Watak
yang kelihatan mendominasi cerita ini adalah Basir. Hal ini kerana, Basir
merupakan seorang yang penyayang kepada isterinya, Nini. Namun, pada masa yang
sama dia juga telah berlaku curang tanpa pengetahuan isterinya. Dia boleh
mendominasi watak sebegini kerana mempunyai sudut watak pipih, watak bulat dan
berubah-ubah pada satu masa dalam filem ini. Sebagai contoh, ketika dalam
banglo rumahnya di bandar, dia berkelakuan baik dan sempurna di mata isterinya.
Apabila di belakang isterinya, dia menjalin hubungan sulit dengan seorang
perempuan lain yang bernama Miera sehingga Miera telah bunting hasil dari
hubungan mereka itu.
Sewaktu di kampung halaman Nini
pula, dia berubah sikap menjadi berang apabila mendapat tahu Nini telah lari ke
dalam ladang kelapa sawit berdekatan rumahnya. Dia juga tidak percaya akan hal
yang karut dan kewujudan hantu di kampung itu. Hal ini dapat dibuktikan apabila
dia mencabar penunggu ladang tersebut supaya keluar bersemuka dengannya kerana
begitu marah akan penunggu tersebut yang mencuri anaknya serta merasuk
isterinya. Hal ini membuat watak Basir mendominasi jalan cerita filem ini yang
dalam baiknya, ada perilaku buruknya juga.
7. SECARA
KESELURUHAN
Kesimpulannya,
filem Jengka ini adalah satu filem yang dianggap filem yang menyeramkan yang
mana ianya difilemkan berdasarkan kisah yang benar berlaku. Oleh hal yang
demikian, filem ini berada dalam kelas yang tersendiri yang membuatkan penonton
ternanti-nanti disetiap bahagian dan
sudut insiden yang berlaku. Pembikinan filem Jengka ini ini adalah berlatarkan paranormal yang mana
kejadian terjadi ini adalah satu kisah benar yang berani difilemkan dan ini
adalah satu percubaan yang baik bagi membolehkan filem berunsurkan paranormal
ini terus berkembang dalm industri filem tempatan di negara kita ini. Secara
keseluruhan apa yang dapat disimpulkan adalah filem Jengka berjaya menonjolkan
unsur keseraman dalam filem ini yang mana antara perkara yang berjaya
ditafsirkan menjadi sebuah filem seram yang berkualiti.
No comments:
Post a Comment